Lee
Friedlander
Fotomuseet
Sundsvall
15 november – 16 december
Om någon
vill ha en stark och livsnödvändig upplevelse av fotokonst finns
en sådan att få på Fotomuseet i Sundsvall fram till
mitten av december. Där upptas nämligen salarna av Lee Friedlanders
svartvita bilder. Utställningen är retrospektiv och visar ett
distinkt, detaljrikt och ofta humoristiskt foto.
Friedlander, vars gråtonade fotografier är dokumentära
men definieras som konst, var 2005 års Hasselbladspristagare och
utställningen genomförs med stöd av Hasselblad center i
Göteborg.
Knoxville, Tenessee, 1971. Lee Friedlander
Den omfattar 81 kanske inte särskilt iögonenfallande eller lättillgängliga
fotografier, men det är den typen av bilder som etsar sig fast i
minnet om de får en chans. Friedlander leker och busar med kameran,
låter ett moln fastna ovanför en gatuskylt, eller tar ett porträtt
av en gammal staty mitt i storstadssmeten.
New City, New York, 1999. Lee Friedlander
I samband med att Friedlander fick Hasselbladspriset producerades boken
Apples and Olives med bilder på äppelträd och olivträd.
På grund av det höga priset säljs den inte i Sundsvall,
men några av bilderna finns med i utställningen. De blommande
äppelträden är idiotvackra trots gråskalorna men
hade nog blivit banala om de gjorts i färg.
Self Portrait, Oregon, 1997. Foto: Lee Friedlander
En serie självporträtt drar blickarna till sig och visar en
kraftfull man med indianliknande skarpa drag. Friedlander är omtalad
för sin skygghet och hans bildspråk uttrycker ett intresse
för det obemärkta, det lilla och det okända, ett ”lovprisande
av det obetydliga tillfället”. Se till exempel bilderna av
blomstjälkar i en glasvas.
Född 1934 i Aberdeen, Washington, USA, räknas Lee Friedlander
som en av vår tids mest nyskapande och inflytelserika fotografer.
Han är en fotografernas fotograf som försöker visa hur
livet är i stället för att försöka förändra
det.
I pressmeddelandet i samband med prisutdelningen skrev Hasselblad center:
”Genom sina fotografier av företeelser i vardagslivet har han
med sitt kritiska iakttagande av världen omkring sig kommit att bli
en central gestalt inom den fotografiska genre som bygger på idén
om det ”amerikanska sociala landskapet”.
Karriären inleddes på 1950-talet med frilansuppdrag för
olika tidskrifter i New York. Eftersom han var intresserad av fri improviserad
jazz, tog han bilder för skivomslag och blev känd som jazzfotograf.
I New York kom han dessutom i kontakt med fotografiska konstnärer
och förstod att även en fotograf kunde göra oavhängiga
konstnärliga arbeten.
På 1960-talet blev han en föregångare inom den nya dokumentärfotografin.
Då kom också hans bilder av TV-apparater, skyltfönster,
utomhusreklam, bilar och andra gatubilder. I stället för att
plocka bort störande element som stolpar buskar, skuggor och speglingar
ur bilderna tar han med dem och låter dem bli beståndsdelar
i bildkompositionen.
En extra eloge till Fotomuseet som gjort en spännande hängning
av Friedlanders bilder.
Karin Kämsby
Alla bilder: © Lee Friedlander. Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco
Canyon de Chelly, Arizona, 1983. Lee Friedlander
|